tiistai 25. heinäkuuta 2017

Öljyiset ovat Alfistin kädet...

Päivitetäänpä tilannetta, ettei vaikuta siltä että olisi työkalut heitetty santaan ja projekti todettu toivottomaksi. Ei suinkaan, vaikka kieltämättä haastetta on tullut kyllä melkoisella kulmakertoimella siihen nähden, mitä olin henkisesti varautunut kohtaamaan.

Alfani edellinen pitkäaikainen omistaja otti yhteyksiä alfabbs-foorumin kautta ja valaisi hankintani lähihistoriaa. Öljynsyönti oli noussut viimeisinä aikoina jopa JTS-moottorille melkoisen runsaaksi, pitkälle toista litraa per 1000km. Eli öljykanisteria saisi näyttää konehuoneelle melko ahkeraan tahtiin, jos tähän ei löytyisi syytä. Kun kyseessä vielä melko arvokasta 10W-60 öljyä niin ajatus ei houkuttanut, joten härkää sarvista ja konetilaa tutkimaan. Ensin näytti noviisin silmään, että venttiilikopan tiivisteestä vuotaisi jakopään puoleisesta etureunasta öljyt väärälle puolelle konetta. Koppa auki ja tiiviste näytti ihan kelvolliselta, plus tässä vaiheessa tulikin sitten historiatietoa että kun öljyä lisäilty luokkaa 40l viimeisen 20tkm aikana niin sitä on väkisinkin lisätessä läikkynyt.

Eli ei päästy "helpolla" vaan syy öljynsyöntiin löytyisi syvemmältä. Potentiaalisia vaihtoehtoja esim kuluneet männänrenkaat tai venttiilinvarsien tiivisteet. Joka tapauksessa aika lailla pidemmälle pitäisi siis purkaa, käytännössä sylinterinkansi irti ja männät irti kiertokangesta. Aika savotta edessä ja tosiaan allekirjoittaneen automekaanikko-skilsit tasolla "noviisi". No, kun on ryhdytty niin mikäs siinä, vielä ainakin motivaatiota riittää saada tämä pata kehräämään.

Viimeisen viikon aikana onkin kesälomaa vietetty melko tiiviisti autotallissa ja purettu sähköisen korjaamo-oppaan ohjeistamana pala palalta konetilan komponentteja irti. Onpahan tullut ainakin purkuhommat sekä osat tutuiksi. Myös kantapään kautta opittu, että jäähynesteitä laskiessa on hyvä olla ämpäri tms. saatavilla niin ei tarvitse lattiaa suotta pestä, tai että umpiruosteisesta pultista saa äkkiä he*vetillisen harmin jos käyttää vain raakaa voimaa. No, sen huomaa äkkiä rystysissään jos menetelmät nojaavat liikaa haban käyttöön ahtaassa moottoritilassa :)

Yllättävän pitkälle purkuhommissa pääsi perus räikkäsarjalla, kuusiokoloilla sekä ruuvimeisseleillä, mutta sitten tuli aiheelliseksi tehdä pieni toolboksin päivityskierros. Pari hunttia menikin hätäisesti. Vieläkin puuttuu Fiat-konsernin suosimille Ribe-pulteille sopivat päät, hyvä ettei tullut mm. sylinterinkannen pultteja lähdettyä sopivahkon näköisillä torx-päillä aukomaan.

Purkuoperaation status

Aika pitkällä ollaan jo, tänään antautuivat ilmastoinnin kompura sekä jäähdytysjärjestelmän kiinteä muoviputki sylinterinkannen etuosasta -> sain pakosarjan pultit näkyviin. Pakosarjan lämpökilven kiinnityspulteista 4/6 paukahti iloisesti poikki, ruoste oli armotonta ja samoin oli voimankäyttökin -> tässä tulos... Muuten ei suurempia ongelmia, mitä nyt välillä sähköliittimien irroittelu aiheutti parranpärinää ja helliä sormenpäitä.

Haasteita tällä hetkellä:
- pakoputken haitariosan sekä pakosarjan/kattien liitoksen ruuvit ovat umpiruosteessa, saa nähdä saanko auki kun muutenkin auton alla könyäminen pelkkien motonet-ramppien varassa on melko ahdasta.
- oikea etupyörä olisi kiva saada tieltä pois, että pääsisi jakopään alakertaa paremmin purkamaan. Mutta, kuten mainittua niin eturenkaat ovat ramppien päällä ja oma tunkkini ei pysty nostamaan etupäätä enää korkeammalle -> saisin korvattua autopukilla oikeanpuoleisen rampin ja renkaan irti.

Näistä suunnista kun pääsisi vielä etenemään, niin sylinterinkannen irroitus alkaa olemaan kohtuu lähellä todellisuutta.

1 kommentti:

  1. Kone käynnissä -> avaa öljykorkki -> puhaltaako niin että lippis lentää päästä, jos kyllä, on männänrenkaissa vika. Mittaa puristuspaineet. Tuleeko käynnistäessä ja kylmänä poljettaessa sinistä savua putkesta, jos kyllä, ja yläkerran puhallus ei ollut kovaa, on venttiilivarrenkumeissa vika. Seuraako autoa öljytippavana -> ulkoinen vuoto noilla kulutusmäärillä, pienemmät vuodot ei juuri vaikuta öljynkulutukseen.

    VastaaPoista