sunnuntai 16. heinäkuuta 2017

Lomanjälkeisiä puuhasteluja

Muutama päivä meni Ålandia kiertäessä ja luppoaikana tuli ahkerasti kahlattua Alfabbs:n "Tyhmät kysymykset 156:sta" osiota. Suurin piirtein 70/186 sivulle tuli päästyä ja valtavasti tuli opittua hankinnastani, mm. ylläpidosta, tyyppivioista ja mitä odotettavissa. Varmasti löytyy paljon lisääkin kun ko. topiccia tulee kahlattua pidemmälle.

Muutamia mieleen jääneitä poimintoja:
- öljyksi JTS 2.0:aan vain 10W-60, ei poikkeuksia piste.
- jakohihna ja hilppeet, kuten vesipumppu, on todellakin vaihdettava 60tkm/3v välein, kumpi tuleekin ensin vastaan. Vesipumppu ei ilmeisesti kauhean hyvin kestä meidän haastavia olosuhteita. Muitakin syitä tuli vastaan, miksi on sattunut se pahin mahdollinen eli hihna pompannut, katkennut tms. ja edessä ollut monen tonnin koneremppa tai auto varaosien luovuttajaksi.
- Vikakoodien lukija ja kuittaaja on Alfistille ehdoton vakiovaruste. Sellainen laitettiinkin jo eebaysta tulemaan. Kokeeksi sellainen 10€ BlueTooth-malli, kokeillaan ensin tämän kanssa jutella Alfalleni ja jos ei puhu samaa kieltä, so not ja etsitään uutta optiota tilalle. Softana ajattelin koittaa AlfaOBD:tä, näkyy ainakin päivittyvän tasaiseen tahtiin ja versiot sekä PC:lle että Androidille saatavilla samalla lisurilla hintaan 49€
- Nitinä jota havaitsin kotiin ajaessa voi hyvin olla ylätukivarsista peräisin, nämä vaikuttavat olevan murheenkryyni SataViisKutosissa -> uudetkin voi alkaa nitistä jo muutaman sadan kilometrin jälkeen.
- Tulpiksi NGK BKR6EKPA, kestävät 100tkm joten verrattaen korkean hankintahintansa arvoiset.

Paperilla näyttää hyvältä

Huoltokirjaa ja historiaa tarkemmin tutkaillessani ja verraten juuri oppimaani näytti se oikeinkin hyvältä. Öljyt olivat olleet käytännössä aina 10W-60, kahdesta edellisestä vaihdosta dokumentaatio ei öljyä paljastanut mutta omat osat olivat olleet kyseessä -> oletus että edellinen omistaja oli vienyt tätä  asiaankuuluvaa tököttiä mukanaan, kun jokseenkin harvinaisempaa tämän laatuinen voiteluaine. Hihna ja hilut oli vaihdettu aina ajallaan, viimeksi nyt 4v sitten (eli yliajalla ollaan nyt) vaihdettu kaikki mahdollinen tähän liittyvä. Uusia hihnoja ja hilppeitä onkin lähdössä tilaukseen pikimiten. Edellisestä vaihdosta oli kuitti tallessa, n. 650€ sis. osat ja työt 6h. Uskon että tästä osien puolelta on vähän säästettävissä kun jaksaa varaosasoppeja vertailla.

Tänään ehti sen verran edetä projektin kanssa, että uusi akku meni paikalleen ja auto siirtyi omin voimin tallin puolelle. Siellä vaihtuivat alle kesäkumit ja tuli samalla tutkaistua miltä rengaskoteloissa näyttää. Kaikkien nurkkien jarrupalat ja levyt oli kolmisen vuotta sitten uusittu, niillä pärjää siis pitkälle vielä. Ylätukivarsista en tällä ymmärryksellä osannut muuta todeta kuin että siellä ne olivat, samoin koiranluista, alatukivarsista yms. Iskarit eivät näyttäneet vuotavilta ja kumitkin oli ehjiä. Vasemman eturenkaan kotelossa hengaili katkaistunnäköinen ohut johto, tämä todennäköisesti jarrupalojen kulumisanturin piuha.

Lisäksi vielä löytöretki sisätiloihin osoittautui antoisaksi, löysin nimittäin penkinlämmittimien katkaisijat! Hyvin oli piilotettu, harmi vain että kuljettajan penkin katkaisijan tilalla on vain johtoja ja liittimiä. Ehkä tämäkin saadaan osaavemmissa käsissä / avustuksella kuntoon, olishan se kiva että perse lämpiäisi talvipakkasilla.

Lisäyksiä hankintalistalle

Konehuonettakin ehdin pikaisesti tutkimaan ja vertailu netistä löytyneisiin kuviin moottoritilasta normaalitilanteessa paljasti pari poikkeamaa
- akun etuosassa olevasta releboksista puuttuu kansi kokonaan -> etsintään
- yksi moottorin suojakatteen pulteista on poikki ja kate oli paikallaan vain 2/4 pultilla sekä miten öljyntäyttökorkki osallistuu katteen paikallaan pitämiseen -> poikki oleva pultti olis kiva saada veks mutta ei kokemusta näistä toimenpiteistä, joten laitetaan ei-kiireellisten listalle
- ilmaputken haitariosuutta on teippailtu, ei kovin siistin näköinen vaikka saattaakin ilmat pitää sisällään. Koitetaan löytää tähänkin ehjä purkuosana

Seuraavat siirrot

Osahankintojen lisäksi pitäisi vilkaista mitä ilmanpuhdistimelle kuuluu ja millaiset tulpat on viimeksi istutettu. Toivottavasti nuo pitkäikäiset niin niilläkin pärjäisi vielä ~30tkm. Ja peevelisti lisää opiskelua. Nyt Alffa on laitettu suosista seisontaan ja pidetään toistaiseksi sitä projektina, kun on japanialainen käyttöautokin vielä käytettävissä.

1 kommentti:

  1. Aika hurjalta kuulostaa 100tkm vaihtoväli platinatulpalle. Varmasti aika kuluneet elektrodit siinä vaiheessa. Iridiumihan menee heittämällä tuon.

    VastaaPoista