tiistai 11. heinäkuuta 2017

Alfa hommattu!

Tonni sulle, Alfa mulle

Niin siinä sitten kävi että punainen 156 2.0 JTS armon vuodelta 2004 tuli hommattua. Kilsoja 269tkm, huoltohistoria hyvä ja tiedossa 250tkm saakka, leima ummessa mutta viime konttorireissun vikalistan kohdat myyjän mukaan tehty, joten toiveita leimasta hyvinkin olemassa pienen lisälaiton jälkeen. Toivotaan näin :)

Ykkönen sisään ja matkaan, melkein...

Eilen ajelin auton kotiin siirtokilvillä. Semmoinen hauska juttu, että tämä siirtymä oli oikeastaan samalla koeajo. Kaupantekopäivän istuin pienellä lenkillä vain repsikkana, kun auto ei byrokratiasuomen mielestä ollut ihan liikennekelpoinen.

Oliko matka ongelmaton? No mitäpä luulet :P Ensimmäisenä sama vika kuin kaupantekopäivänä, akku aivan sippi ja ei toivoakaan että starttaisi. Myyjän mukaan akku on hyvä, mutta jokin todennäköisesti sitä purkaa. Mahdollisesti hienot jälkiasennus-poppiviritykset joista puuttui nyt vahvistin peräkontista. No se selviää aikanaan. Kaupantekopäivänä Alfa lähti hienosti käyntiin toisesta autosta annetun apuvirran kanssa, eiköhän se nytkin siis.

No ei, ei luvannutkaan. Luulin edes tämän osaavani, mutta käynnistysyritys kuulosti ihan samalta kuin ilman apuvirtaa, niin epäilin että kytkennöissäni on jotain. Nopea päätös, minimoidaan sählinki ja ammattilainen Autoliitosta avuksi. Lyhyt 45e arvoinen oppitunti apuvirran antamisesta oikeaoppisesti ja Alfa hörähti hienosti käyntiin! Hyvä etten ollut aiheuttanut menetelmilläni vahinkoja, ainakaan vielä ei ole tullut ilmi...

40km siirtymä kotikunnan huoltamolle menikin oikein mukavasti. Tai no, muutama pikku juttu tuli havaittua:
- ilmastointi ei puhaltanut kylmää käytännössä ollenkaan
- pienet käännökset vasemmalle saivat melkoista hiiren vikinää aikaan. Reippaammat käännökset samaan suuntaan menivät ääneti ja oikealle kääntyessä ei vikissyt/nitissyt ollenkaan.
Mutta ei sen suurempaa. Pysähdyin kotikunnan aakkosasemalla hakemassa vähän bensaa tankkiin että valo rauhoittuu. Siitä sitten 2km eteenpäin niin inforuudulle paukahtaa Alfa-urani ensimmäinen (muttei varmasti viimeinen) Motor Control System Failure! Tässä kohtaa alkoi lähinnä naurattaa :) Oliko tämä tässä ja auto valmis paalattavaksi? Kaikki tuntui toimivan kuitenkin, mihinkään "limp modeen" auto ei siirtynyt vaan kulki kuten tähänkin asti. Päätin että kotiin enää 2km, ajan vaikka väkisin ja laukeaa jos laukeaa. Ei lauennut, kotipihassa sitten sammutus ja koitin kokeeksi käynnistää uudelleen. Käynnistyi, ei herjaa! Hyvä, käydääs tutkimassa mitä internet sanoo tämmöisestä. Sanoi että 156:ssa enemmänkin sääntö kuin poikkeus, jotain tämmöistä muistelin jostain lukeneenikin. Voi johtua käytännössä vaikka mistä ja tulla koska huvittaa. Laitetaan siis seurantaan ja ollaan toistaiseksi tyytyväisiä.

Alfa talliin, tai sitten ei

Kotiin tulon jälkeen puuhasin muita juttuja muutaman tunnin ja illan päätteeksi piti siirtää Alfa talliin odottamaan ensimmäisiä korjaustoimenpiteitä. No ei siirrettykään, akku oli taas "död". Irrotin kaikki Plus-napaan liitetyt jälkiasennuksilta näyttäneet viritykset ja kytkin akkuun ylläpitolaturin. Ainakin lähti ottamaan virtaa, sanoi yleismittari. Katsotaan yön jälkeen tilannetta uudelleen.

Seuraava päivä valkeni ja kävin aamulla katsastamassa tilannetta. Ylläpitolaturi sanoi edelleen että "charging". Huono merkki. Yleismittari ilmoitti jännitteeksi n. 12.5v, ei edes kannata startata. Todetaan tämä akku tässä kohtaa entiseksi ja haetaan päivälle sovitun kesärengasreissun yhteydessä uusi akku. Sen tein, mutta ilta oli niin sateinen että en lähtenyt akun asennushommiin ulkosalle. Saa Alfa olla nyt siinä säiden armoilla muutaman päivän lomareissun ajan.

Vikalistaa

Tämmöiset murheet tiedossa nyt:

Korkea prioriteetti
  • Akku entinen ja/tai jokin syö virtaa auton ollessa paikallaan.
    • Vanha akku purettu, uusi ostettu mutta odottaa paikalleen asennusta
    • Myös jälkiasennusjohdotukset plus-navasta jätetään uuteen akkuun kytkemättä
  • Öljyt erittäin vähissä ja viimeinen dokumentoitu vaihto @ 251tkm
    • Uutta 10W-60 Castrolia ostettu pari purkkia sekä suodatin, vaihdetaan heti kun saadaan auto talliin saakka
Näillä ei niin kiire:
  • Vasemmalle kääntyminen aiheuttaa kohtuu kovaäänistä kitinää.
  • Kuljettajan oven sarana naksuu
  • Kuljettajan ovenkahvan lukkopainike jää jumittamaan
    • WD40:stä sisään ja johan herkistyi (I´ve mended something!!!)
  • Vasemman takaoven kahva murtunut alaosasta, toimii mutta täytyy vaihtaa toinen
  • Pyyhkijänsulat entiset
    • Uudet ostettu
  • Ilmastointi ei toimi
  • Soitin ja ääniviritykset täysi mysteeri allekirjoittaneelle :)

4 kommenttia:

  1. Oliko tää nyt se sama alfa missä nettiauto-ilmossa kilsat oli 250tkm, oikeat kilsat 270tkm ja jakohihnanvaihto tehty v. 2013? 222tkm, omistaja kuitenkin väitti että hihnanvaihto "juuri tehty" ja seuraavaan on vielä reilust aikaa, vaikka oikeasti hihna on jo yliajalla ja kilsat ihan just täynnä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eiköhän sama yksilö ole kyseessä :) Osittain tiedostettu kyllä tuo hihnan tilanne ostopäätöstä tehdessä. Katellaan kyllä sitäkin jos ja toivottavasti kun saadaan leima voimaan.

      Poista
    2. Meinasin itsekin sortua hakemaan, mutta pikainen julkisten tietojen katselu Trafilta sai toisiin johtopäätöksiin kun kilometritkin oli ilmoitettu miten sattuu. Nettiautollekin ilmiannoin virheellisin tiedoin pistettynä ilmoituksena, mutta milloinpa sitä ylläpitoa olisi varsinainen ylläpito kiinnostanut...

      Tosiaan Alfoissa ei kannata tuon hihnanvaihdon kanssa arpoa _yhtään_, tuohon on välittömästi kilkkeet laitettava, koska näissä se kestää mieluummin vähemmän kuin vaihtovälin kuin yhtään enempää. Ja moottorin katkennut hihna tuhoaa varmasti.

      Poista
    3. Jes, kiitos sullekin vinkistä! Lisätään hihnan vaihto kanssa ykkösprioriteetille. Tässä pari tuntia taas opiskeltu Alfan saloja internetistä ja hihnan vaihdon tärkeyttä on painotettu joka paikassa.

      Poista