Tonnin Alfa?
Kuulostaa varmaan hullulta,
järjettömältä, mielipuoliselta tai näiden jonkinlaiselta sekoitukselta 😊 Että tonnilla meinaat saada allesi toimivan ja vuodesta
toiseen katsastustilastojen peräpäätä kansoittavan merkin edustajan?! Ja
varmaan ihan ympärivuotiseksi käyttöautoksi sitä varmaan meinasit, ettei
pelkäksi "kerran-pari kesässä kun aurinko paistaa" -kulkineeksi?
Onkos kuule lääkityksesi millään lailla ajan tasalla? Soitellaanko valkotakkeja
nyt vai heti paikalle?
Hyviä, järjen ihmisen heittämiä
haasteita kaikki edelliset kysymykset. Pitkään se pääkopan järkiosasto tätä
haavetta vastaan taistelikin, varsinkin kun lähtökohtaisesti en osaa autolle
ylipäätään muuta tehdä kuin vaihtaa lamppuja, renkaita ja pyyhkijänsulkia. Ja
tonnin auton kanssa yleensäkin, oli mikä tahansa merkki, olisi varmaan ihan
hyödyllistä osata tehdä jotain vaativampaakin kuin edellämainitut. Lisäksi
käytössäni oli jo ennestään mainio japanilainen käyttöauto sekä 500cc
perus-moottoripyöräkin vielä kesän kauniiden päivien ratoksi.
Mutta niin se vain järjen ääni
hukkui jonnekin poikamaisen innostuksen ja haaveilun alle, kun jo varmaan
vuoden päivät nettiautossa ja torissa ruokittu alffakuume pääsi liian
korkeaksi. Alfa oli saatava alle ja tonnin (1000e) verran tähän oli lähtökassaa
sijoitettavissa sellaisesta rahastosta, jonka täydellinen hupeneminen ei vie
taloa vasaran alle tai muuta elämää oleellisesti haittaavaa. Niin siis ainakaan
se hankinta ei vie, ylläpito on sitten eri asia ja murehditaan siitä sitten
myöhemmin 😉.
Eli se olisi menoa nyt, syteen
tai saveen. Alfakuskin arkea on saatava kokea, niinhän se Clarksonkin Top
Gearissa joskus totesi että "jokaisen jonkinlaisena bensapäänä itseään
pitävän on omistettava vähintään kerran Alfa Romeo". Ja sellaisena itseäni
kyllä haluan pitää, vaikka leipätyönä IT-hommia teenkin ja kivoja autoja on
ollut alla vain videopeleissä.
Miksi ylipäätään Alfa? Onhan niitä muitakin hienoja pelejä.
Niin on ja montaa muutakin on vuosien varrella kuolattu, usko pois. Vaikeaa valintaanihan on järkevästi selittää, liekö edes mahdollista. Mutta kun siinä Alfassa
vaan on sitä jotain, mikä säväyttää eri lailla kuin muut. Muotoilu, ajotuntuma,
äänimaailma, historia, italialainen, ei-valtamerkki jne. Kaikki nämä
muodostavat yhdessä paketin, joka sitten vaan alkoi kolahtamaan enemmän ja
enemmän, mitä enemmän nettiautoa ja alan lehtia selaili. Ja Ferrariin kun ei
ole varaa niin kauan, kuin Eurojackpotti tarjoaa maksimissaan lapun hintaa
takaisin palautuksena.
Kun muistetaan vielä se melko vaatimaton budjetti, niin malliksihan
haarukoitui melko nopeasti eniten tarjolla ollut 156. Näyttää upealta vielä
tänäkin päivänä, vaikka ensimmäinen sukupolvi tuli markkinoille jo 20v sitten.
Värin piti olla ehdottomasti punainen, ainakin lähtökohtaisesti. Tästä en ollut
kovin halukas tinkimään. Bensakone, manuaali ja sedan olivat kanssa tärkeitä
kriteereitä. Jäljelle jääneet järjen rippeet kehottivat pysymään
V6-tehomalleista erossa, nautinnollisia hetkiä ratin takana tarjoaisi varmasti
myös 1.8 ja 2.0 myllyiset vaihtoehdot ja ehkä niiden kanssa olisi ylläpitokulutkin
hieman maltillisemmat. Ehkä, paperilla ajateltuna ainakin voisi näin
kuvitella.
Eli tarkennettuun hakuun siis punainen, manuaali ja bensa Sedan-156 1.8 tai 2.0 moottorilla hintaluokkaan 1000€. Hakutulosten perusteella ainakin realismia, joissakin jopa ei mainintaa "tieliikennekelvottomuudesta"! Lupaava lähtökohta ainakin. Aktiivista seurantaa suoritettiin ainakin koko kuluvan vuoden ensimmäinen puolisko ja aina jollain tapaa kiinnostavan osuessa kohdalle, pahuksen järjen ääni huuteli että "mietin nyt hyvä mies vielä mihin olet ryhtymässä!".
Sitten listoille ilmestyi alfakuumemittaria tähän asti eniten liikuttanut yksilö ja vielä ihan lähistöltä. Kyllähän sitä voisi ainakin katsomassa käydä... Kuinkas sitten kävikään, siitä lisää seuraavassa kirjoituksessa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti